top of page
  • Foto van schrijverjustinjager

Van initatief tot verkoop. Welke kansen liggen er voor uw project op het gebied van communicatie en presentatie?

Met de introductie van de nieuwe Omgevingswet in 2024, zijn er een aantal processen veranderd of nog belangrijker geworden. Dit brengt verandering in het proces van initatief tot realisatie. Door in elke fase te kiezen voor de juiste strategie kan u uitdagingen omzetten in kansen en zo het proces versnellen en het rendement op uw project verhogen. In dit artikel verkennen we hoe verschillende communicatie- en presentatiematerialen niet alleen een essentieel hulpmiddel zijn voor de verkoop en verhuur van uw project maar ook een brug kunnen vormen tussen ontwikkelaar en de gemeenschap tijdens bijvoorbeeld een participatietraject of verkoopfase.



Een voorsprong tijdens de participatiefase.

Met intreding van de omgevingswet zal participatie nog belangrijker worden. Om de participatiefase zo soepel mogelijk te laten lopen kunnen verschillende communicatie- en presentatiematerialen het proces bevorderen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het gebruik van 3D-visualisaties of een maquette. Het gebruik van 3D-visualisaties maakt complexe ontwerpinformatie begrijpelijk en toegankelijk voor iedereen. Niet iedereen kan een plattegrond lezen of begrijpen. Waar traditionele plattegronden en technische tekeningen soms abstract blijven, geven 3D-visualisaties direct een beeld van de sfeer, architectuur en details die u als ontwikkelaar voor ogen heeft. Omwonenden en toekomstige bewoners kunnen nu een duidelijker beeld krijgen van uw plannen, de ingreep op de openbare ruimte en kunnen gerichter vragen stellen. Een maquette gaat nog een stap verder en geeft de toeschouwer ook een beter gevoel van schaal, maat en invulling. Uit meerdere ervaringen met bewonersavonden en inloopmiddagen kunnen wij zeggen dat een maquette het beste materiaal is om een gesprek op gang te krijgen. Een maquette waarbij toeschouwers ook nog zelf wat objecten kunnen verplaatsen geeft de toeschouwer nog een extra stap van betrokkenheid bij het proces en werkt dus in het voordeel van de participatiefase. Ook 3D beelden werken goed maar hierbij ligt het aan de fase waarin uw project zich bevind. Een 3D beeld kan namelijk als definitief overkomen en dus het beeld geven dat er nog maar weinig inspraak mogelijk is. Het is dus belangrijk om het juiste materiaal voor te bereiden afhankelijk van de status van het project.



Het indienen van projecten

Bij het indienen van uw plan, van welke schaalgrootte ook, zal uw plan door verschillende processen gaan. Een goed voorbeeld hiervan is de intaketafel. Hier wordt uw plan door verschillende disciplines van de (lokale) overheid beoordeeld en krijgt u een advies mee voor uw project. Om dit proces soepeler te laten lopen kunt u zich op verschillende vlakken voorbereiden. Zo helpt het om alvast naar het omgevingsplan gekeken te hebben, welke kansen en knelpunten liggen er wettelijk en juridisch? Ook helpt het mee om een duidelijke schets met de situatie van het plan te hebben. Zo gaat u goed voorbereid het proces in en kan de des betreffende instantie, vaak, sneller een advies geven.



Bevorder het verkoopproces.

Nadat u succesvol alle processen hebt afgerond wilt u uw project natuurlijk graag aan de man brengen. Ook hier kunt u met de juiste materialen een stapje voor krijgen! Zo zijn er verschillende marketingtechnieken toe te passen waardoor uw project de gewenste verkoop/verhuurcijfers behaald die u voor ogen heeft.


Ervaring uit de vastgoedindustrie laat zien dat bijvoorbeeld 3D-visualisaties een positieve werking hebben op de verkoopprestaties van een nog te realiseren pand, gebied of transformatie. Dit in vergelijking met een project waarbij alleen een plattegrond bekend is. De standaard tweedimensionale plattegrond kan vervangen worden door een 3D plattegrond waarbij direct schaal en ruimte goed te zien is. Om sfeer, mogelijkheden en ruimte over te brengen kan dit nog aangevuld worden met een 3D-visualisatie of video. Toekomstige bewoners of gebruikers kunnen zich hierdoor beter inleven in het pand of gebied wat zij in gebruik gaan nemen.



Voor grootschalige projectontwikkeling wordt het creëren van een merk, identiteit en uitgebreide marketingstrategie rondom een project steeds populairder. Uw project springt hierdoor boven de rest uit en trekt zo nog gerichter potentiële kopers/huurders.


Nog voordat een grootschalig project wordt gebouwd wordt al vaak gebruik gemaakt van diensten als: 3D-visualisaties, sociale-media marketing, video en animaties, een website en gerichte advertenties zowel online als offline. Zo bereikt de ontwikkelaar alvast een groot deel van de potentiële doelgroep van zijn/haar project. Hierbij wordt vaak ook ingespeeld op thema's die belangrijk zijn voor het project. Denk hierbij aan thema's als: 'wonen aan het water' of 'wonen in het groen'. Het project krijgt hiermee identiteit en trekt specifieke doelgroepen die hier geïnteresseerd in zijn. Toekomstige bewoners kunnen zich vaak ook alvast inschrijven of er kan zelfs al gekocht worden, nog voordat het project is gerealiseerd!


Resume

Een goede voorbereiding met het juiste presentatie- en communicatiemateriaal kan het proces van idee tot koop/verhuurfase versnellen en verbeteren. Het gebruik van goed presentatiemateriaal zoals bijvoorbeeld 3D-visualisaties of 3D plattegrond geeft de doelgroep een gevoel van schaal en sfeer en zullen zo sneller een beeld krijgen van het nog te (ver)bouwen project. Bij grootschalige projectontwikkeling wordt een uitgebreide marketingstrategie en merkcreatie een steeds belangrijker thema. Dit geeft identiteit aan het project, stimuleert de (voor)verkoop en kan een specifieke doelgroep voor het project heel nauwkeurig bereiken.


Kunt u hulp gebruiken bij het realiseren van uw ideeën? Of wilt u meer informatie?

Mail ons voor een vrijblijvend gesprek: info@extrude3d.nl 


6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page